Boekrecensie: Culinair winterdagboek van Nigel Slater

Boekrecensie: Nigel Slater - Culinair Winterdagboek @ Lauriekoek.nlTechnisch gezien is dit de eerste kerstkookboekrecensie op Lauriekoek: het Culinair Winterdagboek van Nigel Slater. Het past uitstekend bij het koude weer van afgelopen dagen en beslaat de aanloop naar kerst en de eerste dagen van februari. De boeken van Nigel Slater zijn uitstekend geschikt om mee op de bank te kruipen met een dekentje en een kopje thee.

Dagboek en kookboek

De boeken van Nigel zijn, zoals deze titel ook al doen vermoeden, meer dagboek dan kookboek. Alle Nigel Slater boeken die ik ken zijn zo. Er word een datum gegeven en vervolgens wordt er geschreven in dagboek vorm. In dit geval zijn dit verhalen en overpeinzingen en herinneringen aan de feestdagen. Tussendoor zijn er recepten die goed bij de tijd van het jaar passen. Kruidige warme wijn, panettonetaart, kakisalade. Zo nu en dan zit er een foto bij, van hoe een recept eruit ziet, of van een kerst tafereel. Boekrecensie: Nigel Slater - Culinair Winterdagboek @ Lauriekoek.nl

Lezen of koken het mag allemaal

Ruby Tandoh van het boek Eat Up (en de British Bake Off) vertelt in haar boek hoe Nigel in haar oor fluistert tijdens het koken. Iets waar ik me iets bij voor kan stellen. Bij mij is het nog niet zo ver, wel pak ik zijn boeken er regelmatig bij, om een recept te maken maar juist ook om een stukje te lezen. Als ik de reviews van zijn boeken lees op de boekenrecensie sites, zie ik dat ik niet de enige ben. Sommige mensen bekennen zelfs de recepten nooit te maken en alleen maar te lezen. Boekrecensie: Nigel Slater - Culinair Winterdagboek @ Lauriekoek.nl

100 kerst recepten

Desondanks zitten er in het boek 100 recepten. Die zijn niet allemaal vegetarisch maar dat vind ik om bovengenoemde reden dus niet echt probleem. Buiten dat zitten er nog genoeg vegetarische dingen bij om te maken. Waaronder ruim voldoende zoetigheid, ook de christmaspudding ontbreekt natuurlijk niet of de mince meat taartjes, echte Britse kerstklassiekers. Mocht je trouwens niets met christmaspudding hebben, Nigel doet ook suggesties voor weigeraars. Boekrecensie: Nigel Slater - Culinair Winterdagboek @ Lauriekoek.nl

Nostalgie

Alles ademt nostalgie en dat is best prettig. Voor de meeste mensen is de kerstperiode op een of andere manier ook een stressvolle periode. Niets is dat fijner om in een parallel universum te verdwijnen waar kerst een perfecte feestdag is. Ook is het misschien wel zo dat de koude winters waarbij we naar warmte verlangen gaan verdwijnen dankzij de voortschrijdende klimaatopwarming. Gelukkig hebben we dan dit boek Culinaire Winterdagboek nog om ons er aan te herinneren hoe het “toen” was. Boekrecensie: Nigel Slater - Culinair Winterdagboek @ Lauriekoek.nl

Al met al vind ik dit een geweldig boek voor onder de kerstboom, in je schoen of gewoon om voor jezelf te kopen. Nigel valt in het rijtje namen uit Groot Brittannië waar je niet eens een achternaam achter hoeft te plakken. Net als Yotam en Nigella. Het zijn ook de namen waarmee je in mijn ogen eigenlijk altijd wel goed zit en waar ik, en velen met mij geen genoeg van kan krijgen.Boekrecensie: Nigel Slater - Culinair Winterdagboek @ Lauriekoek.nl

Culinair Winterdagboek
Nigel Slater
€29,99