Boekrecensie: Cornersmith

IMG_7494[1]
Ergens is Australië staat een café met daarnaast een inmakerij: Cornersmith. De eigenaren begonnen hun eigen café, hun zaak werd beklad, waarna ze steunbetuigingen ontvingen van de buurt. Sindsdien is het een succesvolle zaak. De nadruk ligt er op seizoensproducten, het werken met kleine lokale bedrijven, en het verminderen van afval.

Een cafe met een ruilsysteem voor overtollige oogst

Er is een soort ruilsysteem bedacht waarbij mensen hun overtollige oogst kunnen inleveren en daarvoor in ruil dan weer producten krijgen zoals koffie, of ingemaakte producten. In Cornersmith worden ook workshops gegeven, in fermenteren, veganistisch bakken, jam en kaas maken. Kortom, een ideaal buurtcafé, alleen dan aan de andere kant van de wereld. Jammer dat het zo ver weg is, anders ging ik er zeker langs.

IMG_7495[1]

Cornersmith is een groot succes

Vanwege het succes van Cornersmith als café en inmakerij, kwam er ook vraag naar de recepten, zodat mensen zelf hun oogst in konden maken. Dat boek is er nu dus, en zo kunnen we ook in Nederland meegenieten van het succes van Cornersmith. Maar wat heeft het boek te bieden? Nou natuurlijk recepten om dingen langer houdbaar te maken, zoals recepten voor zuurkool, lemon curd, jam, chutney, kruidenzout en marmelade. Alles ingedeeld naar seizoen, natuurlijk. Maar je vindt er naast inmaakrecepten ook recepten voor gerechten. Soms zijn dat gerechten waar iets ingemaakts uit het boek in voorkomt, soms ook niet.

IMG_7497[1]

Cornersmith is niet vegetarisch maar bied wel boeiende vegetarische opties

De recepten zijn trouwens niet allemaal vegetarisch, er wordt hier en daar gebruik gemaakt van vlees en vis. Je vindt er ontbijtrecepten in zoals muesli met tahin, recepten voor taarten zoals met een imponerende met merengue en een soort cheese cake en salades met weidressing, of met labne, of courgette-farrosalade met hazelnoot. Niet verschrikkelijk moeilijk om te maken maar wel heel lekker. Dit is zeg maar de indruk die ik kreeg van de Australische keuken toen ik er zelf ooit was. Omdat niet iedereen vertrouwd is met de processen achter wecken, fermenteren en jam maken, is er achterin een hoofdstuk met extra informatie.

IMG_7498[1]
Er wordt in het boek niet echt gebruik gemaakt van moeilijk producten, maar voor ingrediënten zoals nashi peer, shiro miso of goede appelciderazijn zal je wellicht naar een speciaalzaak moeten, of een biowinkel. Als je iets moet gebruiken wat gefermenteerd is zal je daar rekening mee moeten houden, want fermenteren kost tijd en inmaken natuurlijk ook, al heb je dan daarna meteen iets wat je op kunt eten.

Zelf dingen maken is fijn

Nu klinkt het misschien bijna of die tijd die je erin moet stoppen iets slechts is maar dat is het niet. Juist niet. Het kan heel erg bevredigend zijn om zelf iets te maken. Dat is ook de gedachte waar dit boek op drijft. Wat ik ook een goed punt vind wat in het boek aangestipt wordt: je kunt ook in de stad wonen en geven om hoe voedsel geproduceerd wordt. Je kunt een bedrijf hebben en een gezin en toch nadenken over de invloed van onze consumptie op de planeet.

Al met al is dit een heel prettig boek met veel recepten, veel inspiratie en prachtige foto’s. Zo zie je maar dat een initiatief veel meer kan worden dan alleen een buurtcafé.
IMG_7499[1]

Cornersmith