Boekrecensie: Brits Bakboek

Boekrecensie: Brits Bakboek @ Lauriekoek.nlBrits Bakboek is het tweede bakboek van Regula Ysewijn. Waar het eerste boek,  Pride and Pudding over de pudding in al zijn vormen gaat, is dit een kookboek over de florerende Britse bakcultuur, met 100 typisch Britse recepten voor zoet en hartig gebak. Het is natuurlijk niet voor niets dat de British Bake Off in Engeland is ontstaan en dat Regula jurylid is in de Vlaamse versie.

Pudding versus high tea

Waar het Brits Bakboek meteen al een voorsprong heeft op het Pride and Pudding boek, is dat mensen bij pudding in Nederland aan iets heel anders denken. Bij de woorden bakken en Brits denken ze waarschijnlijk aan dingen als de high tea of afternoon tea en dat is prima. Want met de baksels in dit boek kan je makkelijk een tafel vol zetten er thee bij schenken en er vrolijk van eten.Boekrecensie: Brits Bakboek @ Lauriekoek.nl

Modern historisch

De inhoud van het boek is opgedeeld in cakes, traybakes, fruitloaves & cakes, sweet tarts & pies, gingerbreads, biscuits, buns, oatcakes, griddlecakes & scones, bread, savoury pies. Sommige recepten hebben een meer historisch karakter, andere recepten doen heel modern aan. Regula doet onderzoek naar de afkomst en historie van ieder recept, dat komt duidelijk naar voren in de inleiding van de recepten en de verhalen daartussen. Al deelt ze ook zeker persoonlijke verhalen en favoriete recepten. Niet alle recepten in het boek zijn vegetarisch, het hartige gedeelte bijvoorbeeld niet. Soms wordt er dierlijk vet gebruikt maar dat kan in veel gevallen worden vervangen door roomboter.Boekrecensie: Brits Bakboek @ Lauriekoek.nl

Crumpets en fat rascals

Net als bij Pride and Pudding staan in het Brits bakboek ook weer recepten met geweldige namen zoals de Cumberlandrum nicky, maids of honour, Sally Lunns, fat rascals. Enkele van mijn persoonlijke favorieten staan er tussen en er staan ook zeker herkenbare recepten in voor liefhebbers van de British Bake Off. Hoewel ik eerder misschien de suggestie wekte dat je met het boek vooral hele tafels vol moet bakken is dit niet per se zo. Je kunt bijvoorbeeld ook ontbijten met crumpets of oatcake. Of snel een Irish sodabread maken voor bij het avondeten. Of flapjacks maken als tussendoortje.Boekrecensie: Brits Bakboek @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Brits Bakboek @ Lauriekoek.nl

Duidelijke recepten

Alle recepten zijn duidelijk geschreven en goed te volgen. Regula bakt met een Esse fornuis (vergelijkbaar met een AGA) en daar zijn alle recepten mee getest. Al hoef je natuurlijk niet perse Esse fornuis te hebben om tot een goed resultaat te komen. Hoewel ik het wel eens ben met Regula dat een oven thermometer ontzettend handig is en patisserierampen kan voorkomen. Over rampen voorkomen gesproken: pas op met abrikozenpitten. Ja, je kunt ze gebruiken om een bepaald aroma te krijgen, maar je kunt ze niet opeten! Recent is in Nederland zo nog iemand heel ziek geworden. Houd je dus aan de instructies in het boek.

Brits Bakboek: prachtige foto’s

Bij vrijwel elk recept in het Brits Bakboek staat een mooie foto van het eindresultaat. Elke foto is gestyled met allemaal oude props waardoor er veel te zien is. De voorkant is ontworpen door Bruno Vergauwen en door het boek heen vind je ook prachtige foto’s van het Britse landschap. Ik krijg onmiddellijk zin om weer naar Engeland op vakantie te gaan. Wat me ook opvalt is dat Regula Ysewijn net als ik van Netherton Foundry houdt, de bakvormen, de bakplaat voor boven vuur in het Brits bakboek komen ze allemaal voorbij.Boekrecensie: Brits Bakboek @ Lauriekoek.nl

Van Regula heb ik sowieso veel geleerd. Niet alleen over de afkomst en geschiedenis van baksels en puddings, maar ook dat ik toen ik in Londen was langs moest gaan bij de Borough Market bijvoorbeeld. Wat echt een aanrader is.Boekrecensie: Brits Bakboek @ Lauriekoek.nl

Brits Bakboek
Regula Ysewijn
Uitgeverij Carrera culinair