Boekrecensie: Body Positive Power

Boekrecensie: Body Positive Power @ Lauriekoek.nlHoera! Het Body Positive Power boek is er nu ook in het Nederlands. Een tijdje geleden had ik het er al over en nu het er in het Nederlands is heb ik besloten er een complete review over te schrijven. Ik sta volledig achter de boodschap die Megan Jayne Krabbe verspreid en eigenlijk vind ik dat iedereen dit boek een keer moet lezen. Er zou sowieso een exemplaar aanwezig moeten zijn in de bibliotheek van elke middelbare school.

Je moet altijd op dieet

We zitten nu in de zomer, maar eigenlijk wordt in elk jaargetijde wel weer een reden aangedragen om op dieet te gaan. Het is eigenlijk een uitzondering als mensen hun eigen lichaam wel perfect vinden, de meeste mensen vinden altijd wel iets wat dringend moet verbeteren en alle methodes spelen daar gretig op in. Er is een onrealistisch ideaalbeeld, foto’s worden vaak zwaar bewerkt. Vrouwen “moeten” dun zijn, want het is mode en het laat zien dat ze zich kan inhouden. Als het op eten aankomt maar ook in andere situaties.

Veel mensen vallen buiten het ideaal

Megan Jayne laat zien dat als je deze nauwe definitie hanteert dat heel veel mensen hierbuiten zullen vallen. Die kan je dus mooi allerlei diëten en rommel (lightproducten, pillen) aansmeren om hun “probleem” op te lossen. Dieetcultuur is echt overal. Dieetmethodes proberen gek genoeg vaak te ontkennen dat ze een dieet zijn maar als je weet waar je op moet letten zie je ze overal. Diëten lijkt een onschuldige bezigheid maar het is lang zo onschuldig niet. Lichamelijk niet maar een andere factor die veel over het hoofd word gezien is de geestelijke component.

Wapen je tegen dieetcultuur

Hoe wapen je je hiertegen, want het is nogal wat. Hier gaat het grootste gedeelte van het boek over. Het gaat in op intuïtief eten, dat er geen “goed” of “slecht” eten bestaat. Hoe diëten tot vreetbuien kan lijden en dat emotie eten niet zo gek is omdat eten altijd omringd is met een bepaalde emotie. Het boek gaat ook in op mensen die hun leven “on hold” hebben gezet, nadat ze een X aantal kilo zijn kwijtgeraakt gaan ze pas doen wat ze willen doen. Ik word hier altijd zo verdrietig van als ik dit zie. Zelfs als ik deze passage lees in Megan’s boek.

Aandacht voor eetstoornissen

Meghan Jayne heeft zelf anorexia gehad en dat wordt ook uitgebreid besproken in het boek. Er wordt een trigger warning gegeven en er staan streepjes in. Zodat je om triggerende passages heen kan lezen als je dat wil. Er staan ook verschillende getuigenissen van anderen in.

Gezondheid en fitspo

Gezondheid krijgt ook voldoende aandacht. Het wordt heel vaak argument gebuikt om te willen afvallen. Er doen heel veel fabeltjes de ronde. Ook #fitspo wordt uitgebreid besproken. Ik zit nog niet zo lang op Instagram, maar mij viel meteen al op dat het verdacht veel op #thinspo leek. Ik vond het ook een herkenbaar hoofdstuk voor mezelf.  Zelf vond ik sport ook heel lang niet leuk, het voelde als iets wat ik “moest” doen, niet als iets wat ook nog leuk kon zijn.

Rebelleer en lees Body Positive Power

Al met al kunnen we alleen maar rebelleren, dat is de conclusie van het boek, (h)erken waar je door omringd wordt en bedenk dat je de keuze hebt of je je wil conformeren of niet. Ga op zoek naar Instagrammers die een gezonde boodschap verspreiden, ga niet op dieet, houd op met vergelijken. Ook jij verdient liefde. Het is misschien moeilijk, maar wel de moeite waard.

Body Positive Power
Megan Jayne Krabbe
Uitgeverij Blossom Books