Boekrecensie: Bakken met Bonen

Boekrecensie: Bakken met Bonen @ Lauriekoek.nlJa, de dezelfde bonen die door de chili sin carne gaan, daar kun je ook mee bakken. Ze worden ook wel peulvruchten genoemd, ondanks het jaar van de peulvrucht, heb ik het gevoel dat dat de peulvrucht niet echt veel extra populariteit bezorgd heeft. En dat terwijl je er zoveel mee kan, je kunt er dus zelfs mee bakken, hartig en zoet en vaak zelfs glutenvrij. Daarover gaat het boek bakken met bonen.

Bonen: de ins en outs

Het schutblad begint al goed, met een bonenprintje. Hierna volgt een uitgebreide introductie waarin Lina Wallentinson uitleg geeft over welke type bonen er bestaan, welke voedingsstoffen bonen bevatten en waarom je peulvruchten altijd moet koken en het liefst ook weken. Ik moet eerlijke zeggen dat ik het niet altijd met haar eens ben. Zo week ik mijn bonen liefst 48 uur, maar dat is vooral omdat ze dan sneller gaar koken, niet vanwege antistoffen. Ik gooi het kookwater ook niet altijd weg, zeker niet als ik mijn bonen in zelfgetrokken bouillon kook en ik vind bicarbonaat geen zeepsmaak geven. Linzen, van welk type dan ook, week ik nooit.Boekrecensie: Bakken met Bonen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bakken met Bonen @ Lauriekoek.nl

Bakken met bonen vaak glutenvrij

Lina Wallentinson heeft een dochter die geen gluten verdraagt. Vrijwel alle recepten in het boek zijn daarom glutenvrij, op een paar na, die worden gemaakt met speltmeel. Naast dat er in elk recept met bonen wordt gewerkt, gebruikt Lina in haar boek ookbijzondere soorten meel. Havermeel, amandelmeel, sorghummeel en zelfs koude aardappels worden er in baksels verwerkt. Voor gevorderde glutenvrijebakkers is dit gesneden koek, als je nog nooit glutenvrij gebakken hebt is het misschien even wennen.

Naast bonen nog meer bijzondere ingrediënten

Naast bijzondere soorten meel en bonen, worden er nog meer niet allerdaagse ingrediënten verwerkt in de recepten, bijvoorbeeld: fiberhusk en xanthaangom, om het glutenvrij te houden. Fiberhusk is vlozaad en het heeft een bindende werking. Xanthaangom wordt gewonnen uit bacteriën en heeft een heel sterk bindende werking. Je vindt dit soort producten in de natuurwinkel of bij een gespecialiseerde glutenvrije webwinkel, waar je ook vaak peulvruchten kun kopen die gegarandeerd glutenvrij zijn. Twee vliegen in een klap.

Bakken met bonen van ontbijt tot taart

Het boek biedt 44 opties. Ontbijtrecepten zoals muesli en crackers, maar ook taart, brood, koek, pizza. Van alles wat. Bij sommige recepten zal je merken dat er peulvruchten inzitten bij de crackers en de muesli zie je ze bijvoorbeeld gewoon zitten. Bij andere baksels zoals de brownies proef je ze totaal niet. De zoete baksels zijn trouwens gewoon gezoet met (riet)suiker, anders zou het wel heel erg hippievoer worden. Bij het glutenvrij bakken zijn producten die extra structuur en vochtigheid geven van harte welkom. Wat dat betreft denk ik dat bakken met bonen leuk kan zijn voor mensen die geen gluten kunnen eten maar ook voor mensen die geen gluten mijden. Het altijd leuk om met dingen te experimenteren.Boekrecensie: Bakken met Bonen @ Lauriekoek.nl

Doe niet sneaky met bonen

Zelf ben ik er nooit zo’n fan van om je kinderen of mensen die bonen haten op een sneaky manier toch gezonde dingen te voeren. Het maakt dat mensen je gaan zien als iemand die je niet kunt vertrouwen omdat je altijd weer met iets stiekem gezonds komt aanzetten. Zo iemand wil je niet zijn, ik tenminste niet. Ook ben ik geen fan van het tegen heug en meug dingen eten vanwege een (vermeend) gezondheidsvoordeel. Eet dingen gewoon omdat je ze lekker vindt, omdat je nieuw dingen wil ontdekken. Omdat je nieuwsgierig bent en gewoon wil vertellen wat je geheime ingrediënt is. Voor zulke mensen is bakken met bonen geschikt.Boekrecensie: Bakken met Bonen @ Lauriekoek.nl

Bakken met Bonen
Lina Wallentinson
€19,99