Boekrecensie: Altijd een Parisienne

Altijd een Parisienne @ Lauriekoek.nlParijs is een mythische stad en er wonen volgens velen bijzondere vrouwen. Vrouwen met een uitzonderlijk gevoel voor mode bijvoorbeeld en lichamelijk verzorging. Vroeger waren er boeken met advies voor vrouwen die altijd een beetje tuttig waren. Nu is het lifestyle boek weer helemaal terug, veel minder tuttig en veel meer ter inspiratie en ter vermaak zoals dit boek, Altijd een Parisienne, wat met een lekkere vette knipoog geschreven is.

De auteurs zijn al heel lang vriendinnen en niet zomaar vriendinnen, ze zijn respectievelijk auteur, scenarioschrijver, model met platenlabel en filmproducten. Ze zijn opgegroeid in Parijs en hebben daar ook een groot deel van hun leven gewoond. Het boek leest als een soort glossy, korte stukjes en foto’s en tekeningen en recepten wisselen elkaar af. Allerlei situaties worden beschreven, van de liefde tot hoe je een goede indruk maakt met je kookkunsten, hoe moet je je gedragen op een trouwerij of hoe je een fles wijn openmaakt. Er worden in het boek ook adressen gedeeld, dus je zou het boek ook heel goed mee kunnen nemen op vakantie naast je reisgids of app, als je deze zomer naar Frankrijk gaat.

Volg niet alle tips op

De tips uit het boek zou ik zeker niet altijd opvolgen. Zo wordt er bijvoorbeeld geopperd om zelf je eigen haar te knippen, iets wat ik bij mezelf nooit zou toepassen, tenzij ik op een vogelverschrikker zou lijken. Aan de andere kant ken ik mensen die hun eigen haar knippen er altijd fabuleus uitzien, dus uitzonderingen en regels.

Onhebbelijkheden

Wat ik grappig vind, is dat het boek ook de wat onhebbelijke kanten van de Parisienne niet onbelicht laat. Zoals dat het snobistische types kunnen zijn, dol op dure merkkleding en tja wat verbergen ze eigenlijk onder al die zwarte kleding? Ook wordt het hebben van kinderen besproken, een Parisienne zal haar kinderen nooit haar leven laten bepalen (“neem een au pair”), ze leeft haar eigen leven. Dat is een boodschap die hier en daar toch wel het nodige stof op laat waaien.

Conclusie

Ik vind het ontzettend leuk om een inkijkje te krijgen in de levens van Parisiennes en hun geheimen. Hun goede en hun slechte kanten, hun schoonheidsgeheimen (vooral veel L’oreal, hmm dierproeven), hun prioriteiten en hun favoriete adresjes. Ik houd van de humor en de zelfspot en waardeer de zwart-wit foto’s die in het boek staan. Aan de ene kant is het een portret van moderne vrouwen, zoals de quote achter op het boek zegt, aan de andere kant zit er ook een vleugje glamour aan, dat misschien niet iedere vrouw kent.

Altijd een Parisienne (waar je ook bent)
Anne Berest, Audrey Diwan, Sophie Mas, Caroline de Maigret
Uitgeverij Mo Media