Barbecue Tips

bbg03Ja, het is weer het seizoen om de barbecue tevoorschijn te halen en er dingen op te leggen om te roosteren. Dat kan prima vegetarisch en het kan ook prima plantaardig. Echt waar. Hieronder volgen een aantal tips om ook voor de vega’s onder ons een geslaagde barbecueavond te hebben.

  • Voor barbecueën geldt dat je op tijd moet beginnen met de voorbereiding. Ga naar verschillende supermarkten, de natuurwinkel. Haal spiesjes van de vegetarische slager, verschillende vegaburgers, seitan, rijg stukjes vleesvervanger aan spiesen. Je kunt uiteraard ook zelf veggieburgers maken en die op de barbecue leggen.
    .
  • Als je zelf vlees eet en er komen vegetariërs of veganisten mee eten, houd er dan rekening mee dat je een gedeelte van je barbecue voor hen reserveert. Gebruik ook andere tangen voor het omkeren van de vegaburgers en het vlees. Nog beter: Geef vega’s in het gezelschap een eigen barbecue. En nee, kip en vis zijn ook niet vegetarisch of veganistisch. Vraag bij twijfel of iemand zelf iets wil meenemen.
    .
  • Tofu moet van te voren marineren. Ongemarineerde tofu is ronduit vies. Dit is niet een kwestie van een half uurtje in de olie leggen, maar trek hier gerust een halve dag voor uit. Of laat het een nachtje overnachten in de koeling. Dat komt de smaak zeker ten goede. Er zijn ook meerdere soorten kant-en-klare gemarineerde tofu te koop bij de meeste supermarkten natuurwinkels.
    .
  • Maak altijd voldoende bijgerechten zoals salades (denk aan bijvoorbeeld een tabouleh, koolsalade, groene salade, Griekse salade, Mexicaanse salade), haal voldoende stokbrood in huis, maak dips voor bij het brood en (heel belangrijk) zorg ook voldoende saus. Ketchup en veganaise zijn natuurlijk goede opties maar je kunt bijvoorbeeld ook aan tomaten salsa denken, of chutney. Dit zijn gerechten die uiteindelijk iedereen eet en vaak al op zijn voordat er goed en wel dingen van de barbecue afkomen.
    .
  • Let er op dat je groente en fruit en sla goed wast, voor je het verwerkt en laat eten niet in de warme zon staan. Het verpietert snel en het komt de smaak ook niet ten goede.
    .
  • Veel groenten doen het goed op de barbecue. Pof een zoete aardappel of biet in een stuk zilverfolie, leg een er portobello op of een hele maiskolf, of blaker een paprika tot hij zwart is en pel het vel eraf. Hij wordt door het roosteren heerlijk zoet. Ook plakken aubergine doen het (gemarineerd of ongemarineerd) goed op een barbecue. Als je iets op spiesen wil rijgen, houd er dan rekening mee dat je houten spiesen van tevoren moet weken in water, anders gaan ze verbranden.
    .
  • Je kunt ook stevig fruit barbecueën als toetje. Zoals perzik (dat lekker met ijs), en watermeloen doet het ook erg goed op de barbecue.
    .
  • Tot slot nog twee boekentips, die je nog veel meer ideeën kunnen geven voor een vegetarische barbecue:

bbq01 bbq02
Vegetarisch Barbecueën – Steven Raichlen & Afro-Vegan – Bryant Terry

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>